اثبات عقلی امامت امام مهدی (عج)
نبوت و رسالت، به پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ختم شد، ولي قرآني که بر پيامبر صلي الله عليه و آله نازل شد، يک برنامه ی جامع و کامل و هميشگي براي تعليم و تربيت انسان بوده و قوانين آن براي تضمين حقوق انساني لازم است. قرآن کتابي است که به منظور خارج کردن تمام افراد بشر از ظلمات فکري، اخلاقي و عملي به اين عالم نازل شده است. قرآن، به مفسر و مجري نياز دارد و بايد معلمي که به ژرفاي قرآن آگاه بوده و از هر خطا و اشتباهي منزه و پاک باشد، به وسيله قرآن، انسان را از تمام ظلمات رهانيده و به سوي نور هدايت کند و اين فرد، کسي جز امام معصوم عليه السلام نيست. اگر خداوند چنين فردي را براي جامعه بشري در نظر نگيرد، يا به اين علت است که چنين فردي وجود ندارد يا به علت قدرت نداشتن يا حکمت نداشتن خداوند است و چون هر دو مورد باطل مي باشد، وجود امام در جامعه اثبات مي شود.(1)
بعلاوه گفتني است وجود امام زمان(ع) و امامت آن حضرت از مباحث امامت خاصه است که براي اثبات آن مستقيماً نمي توان از دليل عقلي بهره گرفت، بلكه با استخدام دليل عقلي در امامت عامه و ضرورت وجود امام در همه زمان ها و استناد به روايات و نقل هاي تاريخي که در اين زمان، امام را منحصر در وجود حضرت مهدي(عج) مي کند، مي توان به مقصود نائل آمد. ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهي در همه زمانها با استناد به دلايل متعدد عقلي در امامت عامه است مثلا نبوت و امامت يك فيض معنوي از جانب خداوند است و بر اساس قاعده لطف بايد چنين لطفي هميشگي باشد.(2)
اثبات حقانيت پيامبران، بعد از اثبات وجود خدا نيز، از راه عقل، به اين طريق ممکن است که خداوند، خيرعلي الاطلاق و فياض بي انتهاست از اينرو با توجه به حکمت و قاعد? لطف، قطعاً در هر زمان براي هدايت مردم حجتي در زمين قرار داده و به تعبير قرآن هيچ قومي نبوده اند مگر آنکه رسولي براي هدايت آنها فرستاده شده است.
اما در حکمت معجزه مي توان گفت: خداوند، براي اتمام حجت و اينکه مردم، پيامبران راستين را از مدعيان دروغين، تمييز دهند، از طريق علت ها و قدرت هاي ماوراء طبيعي و معنوي، نشانه ها و معجزاتي را بوسيل? پيامبران به مردم نشان مي دهد. امام صادق- عليه السلام - در تعريف معجزه مي فرمايد: و المعجزه علامهٌ لله لا يعطيها إلا انبياءهُ و رُسُلَهُ و حججه ليعرف به صدق الصادق من كذب الكاذب.(3) «معجزه» نشانه اي از خداوند است كه آن را جز به پيامبران و فرستادگان و حجت هاي خود نمي دهد، تا به وسيله ي آن، راستگويي (مدّعيان ارتباط با خدا) از مدّعيان دروغين شناخته شوند .
1. ر.ک: مقال? “در انتظار خورشيد (وجود مهدي موعود)(عج)"، برگرفته از حوزه نت، با کمي دخل و تصرف.
2. ر.ک: مقال? دلايل عقلي زنده بودن امام زمان (عج)، برگرفته از پايگاه اسلام کوئست، با کمي دخل و تصرف.
3. بحارالانوار ج11 ص