اثر تربت امام حسین علیه السلام
كامل الزيارات-ترجمه ذهنى تهرانى
854 باب نود و سوم مكان و كيفيت اخذ تربت قبر حضرت امام حسين عليه السلام
كامل الزيارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 852
حديث پنجم ترجمه:
(1) محمد بن الحسن بن علىّ بن مهزيار، از پدرش، از جدّش على بن مهزيار، از حسن بن سعيد، از عبد اللَّه
بن عبد الرّحمن اصمّ، وى مىگويد:
ابو عمرو كه شيخى از اهل كوفه بود براى ما حديث گفت، وى از ابو حمزه ثمالى و او از حضرت ابى عبد اللَّه
عليه السّلام نقل كرده، وى گفت: من در مكّه بودم (… در اثناء حديثش گفت):
فدايت شوم مىبينم اصحابمان را كه تربت حائر را براى استشفاء اخذ مىكنند، آيا اينكه مىگويند در اين تربت
شفاء هست درست است؟وى گفت: امام عليه السّلام فرمودند:استشفاء مىجويند به تربتى كه از قبر تا رأس
چهار ميلى قرار گرفته و شفاء
كامل الزيارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 853
حاصل مىشود (1) و همچنين است قبر جدّم رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و نيز همين طور است
تربت قبر حضرات امام حسن و على بن الحسين و محمّد بن على عليهم السّلام، پس از تربت اين قبور مطهّره
اخذ كن كه شفاء است براى هر دردى و حافظ است از آنچه خوف و هراسى دارى و هيچ داروئى معادل آن
نبوده مگر دعاء. و بايد توجّه داشت اگر فسادى در اين تربت ديده مىشود و احيانا تاثيرى ندارد اين فساد
ناشى از سه چيز است:
الف: آنچه با آنها مخلوط مىگردد (مراد ظروفى است كه تربتها را در آنها مىريزند)
ب: كسانى كه با اين تربت استشفاء مىجويند اعتقاد و يقينشان به حصول شفاء اندك مىباشد.
ولى آنان كه يقين كامل دارند كه در صورت معالجه با آن شفاء بر ايشان حاصل مىشود و آن را بكار بردند به
اذن خدا معالجه شده و اين تربت آنها را از داروهاى ديگر مستغنى مىنمايد.
ج: شياطين و جنهائى هستند از اهل كفر كه تربت را مسح نموده و بدين ترتيب آن را فاسد مىكنند اين
موجودات به چيزى مرور نكرده مگر آنكه آن را مىبويند و بواسطه استشمام اثر تربت را مىبرند.
شياطين و جنهاى اهل كفر بر بنى آدم حسد برده و اين تربت را مسح نموده و بوى آن را از بين مىبرند و
اساسا تربت از حائر خارج نمىشود مگر آنكه جماعتى از اين شياطين و جنها كه تعدادشان قابل احصاء
نيست آمادهاند براى اينكه تربت را اگر چه در دست صاحبش هست مسح نموده و اثرش را زائل كنند و اينكه
بيرون حائر هستند و نمىتوانند به درون آن نفوذ كنند بخاطر وجود فرشتگان در حائر مىباشد.
و اگر تربتى سالم بوده و از تماس شياطين و جنها در امان مانده باشد مسلما احدى با آن معالجه نكرده مگر
آنكه در ساعت بهبودى برايش حاصل مىشود،
كامل الزيارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 854
بنا بر اين اگر مىخواهى تربت سالم بماند وقتى اخذش نمودى پنهانش كن و زياد اسم خداوند متعال را بر آن
بخوان و بدم.
خبر رسيده كه برخى از كسانى كه تربت را اخذ نمودهاند آن را مورد استحفاف قرار داده حتى پارهاى از ايشان
آن را در توبره و علفدان شتر و قاطر و درازگوش يا در ظرف طعام انداخته و يا با دستهاى آلوده به طعام و
غذا آن را مسح نموده و يا آن را در خورجين مىنهند و با اين حال چگونه با آن شفاء حاصل شود؟! چنانچه
قلبى كه در آن يقين و اعتقاد به تاثير تربت نيست و صاحبش به آنچه مصلحت و صلاح خودش در آن است
استحفاف مىورزد اثر و عمل تربت را قطعا فاسد مىنمايد.